31/7/10

Απάτσι: έχασε το πίσω στροφείο κατά την απογείωση!

ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟ, τύπου Απάτσι, κατέπεσε χθες λίγο πριν από τις 12 το μεσημέρι στο Αεροδρόμιο Πάχης Μεγάρων. Νεκροί βρέθηκαν και οι δύο χειριστές.

Το ελικόπτερο, σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση ελέγχου και δοκιμής- πτήση ρουτίνας, όπως τη χαρακτηρίζουν- όταν ευρισκόμενο στα 3.000 πόδα, στις 11.49, παρουσίασε μηχανική βλάβη, την ώρα που έκανε μία δοκιμαστική διαδικασία ελέγχου, γνωστή ως αυτοπεριστροφή.

Κατά μία εκδοχή ο πιλότος ειδοποίησε τη βάση για το πρόβλημα αλλά τελικά δεν κατάφερε να κάνει ελεγχόμενη αναγκαστική προσγείωση, με αποτέλεσμα να πέσει στο έδαφος και να τυλιχθεί στις φλόγες. Αμέσως, άνδρες των συνεργείων διάσωσης έσπευσαν στο σημείο, προκειμένου να απεγκλωβίσουν τους δύο άτυχους αξιωματικούς της Αεροπορίας Στρατού.

Τα ακριβή αίτια του δυστυχήματος, που κόστισε τη ζωή στους δύο χειριστές, διερευνώνται από την Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων του Γενικού Επιτελείου Στρατού. Ωστόσο, πληροφορίες κάνουν λόγο για μηχανικό πρόβλημα στο πίσω στροφείο του ελικοπτέρου. Αυτόπτες μάρτυρες, μάλιστα, αναφέρουν πως κατά την απογείωσή του αποκολλήθηκε το συγκεκριμένο τμήμα του ελικοπτέρου. Σημειώνεται πάντως, πως το συγκεκριμένο Απάτσι ήταν ένα από τα 12 καινούργια ελικόπτερα που είχε προμηθευτεί επίσημα πέρυσι ο Ελληνικός Στρατός, τα οποία όμως παρέμεναν για τουλάχιστον δύο χρόνια στα υπόστεγα του Στρατού. Την πρώτη παρτίδα 20 επιθετικών ελικοπτέρων τύπου Απάτσι προμηθεύτηκε ο Στρατός στα μέσα της δεκαετίας του ΄90.

«Εκφράζω τη βαθιά μου οδύνη για τον τραγικό θάνατο δύο επίλεκτων στελεχών της Αεροπορίας Στρατού που χάθηκαν κατά την άσκηση του καθήκοντος» δήλωσε ο υπουργός Εθνικής Αμυνας, Ευάγγελος Βενιζέλος.

Ερωτηματικά. Ερωτηματικά πάντως δημιουργεί η μη υπογραφή από την ελληνική πλευρά της συμφωνίας τεχνικής υποστήριξης (Τechnical Αssistance Αgreement) για την υποστήριξη των ελικοπτέρων Απάτσι, η οποία είχε λήξει στις 30 Ιουνίου. Η συμφωνία αυτή που υπογράφεται μεταξύ της κατασκευάστριας εταιρείας και της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, και τελεί υπό την αιγίδα του αμερικανικού κράτους, προβλέπει τις διαδικασίες κάτω από τις οποίες γίνεται η ροή ανταλλακτικών και η εν γένει υποστήριξη των ελικοπτέρων. Εξαιτίας της μη υπογραφής της συμφωνίας, την οποία σύμφωνα με πληροφορίες η αμερικανική πλευρά είχε ζητήσει επανειλημμένα πριν από τη λήξη και πρόσφατα πριν από 15 μέρες, αποσύρθηκαν οι αμερικανοί τεχνικοί που βάσει της συμφωνίας αγοράς των ελικοπτέρων παρείχαν τεχνική βοήθεια επί δύο χρόνια από την παραλαβή των ελικοπτέρων στους έλληνες τεχνικούς. Αξιωματικός της Αεροπορίας Στρατού, που έχει γνώση των διαδικασιών, είπε στα «ΝΕΑ» ότι οι έλληνες τεχνικοί είναι πλήρως πιστοποιημένοι για την επιθεώρηση και τον έλεγχο των Απάτσι. Ωστόσο, το γεγονός ότι για μερικές εβδομάδες δεν είναι παρόντες οι Αμερικανοί λειτουργεί προβληματισμό.
NEA-ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΛΟΥΚΑΣ ΔΗΜΑΚΑΣ

Πτώση ΑΗ-64DHA Apache - Μηχανική ή ανθρώπινη "αστοχία";

(Ανανέωση 23.55): Η πιθανότητα απώλειας ελέγχου του ελικόπτερου ΑΗ-64DHA από τους άτυχους χειριστές του κατά την διάρκεια άσκησης αυτοπεριστροφής, θεωρείται ως πιθανή αιτία της τραγωδίας στο 2ο ΤΕΕΠ στην Πάχη Μεγάρων. Είναι πλέον επιβεβαιωμένο ότι ο άτυχος χειριστής ζήτησε από τον πύργο ελέγχου την άδεια να εκτελέσει άσκηση αυτοπεριστροφής και η άδεια αυτή του δόθηκε. Τι είναι η άσκηση αυτοπεριστροφής: Είναι μία, ας πούμε, «πρόβα πτώσης», από «κράτημα» του κινητήρα ή των κινητήρων εν προκειμένω, από διάφορες αιτίες, όπως π.χ. καταστροφή τους από αντιαεροπορικά πυρά.

Σημειώνεται ότι το μεγαλύτερο μέρος του ελικοπτέρου είναι θωρακισμένο, ενώ οι κινητήρες διαχωρίζονται μεταξύ τους από κράματα τιτανίου για να μην καταστραφεί ο δεύτερος αν σημειωθεί έκρηξη στον έναν. Η άδεια για την αυτοπεριστροφή ζητήθηκε για να ξεκινήσει η άσκηση από τα 3.000 πόδια (1000 μέτρα).

Κατά την διάρκεια της εν λόγω άσκησης ο χειριστής ρίχνει τις στροφές των κινητήρων στο «ρελαντί» και το ελικόπτερο «πέφτει» με τα στροφεία να κινούνται μόνο εκμεταλλευόμενα το ανοδικό ρεύμα του αέρα που σχηματίζεται από την πτώση.

Περί τα 500 πόδια από το έδαφος ή και πιο ψηλά, ο πιλότος δίνει στροφές στους κινητήρες, αλλάζει το βήμα στα στροφεία και επανα-αποκτά τον έλεγχο του ελικοπτέρου. Από τον πύργο ελέγχου έγινε αντιληπτό ότι κάτι δεν πήγαινε καλά όταν το ελικόπτερο είχε ξεπεράσει το όριο που έπρεπε να αναλάβει τον έλεγχο της πτήσης ο πιλότος και αυτό δεν συνέβη. Περίπου 30 μέτρα πριν προσκρούσει στο έδαφος, όλοι όσοι παρακολουθούσαν κατάλαβαν τι θα συνέβαινε...

Η αυτοπεριστροφή πρόκειται για δύσκολη άσκηση που χρειάζεται υψηλή εμπειρία, άριστη γνώση του ελικοπτέρου και πάντα εμπεριέχει κινδύνους. Η μαρτυρίες που μιλάνε για αποκοπή του στροφείου κατά την διάρκεια της πτώσης του ελικοπτέρου, ελέγχονται αλλά μέχρι στιγμής δεν επιβεβαιώνονται. Το γεγονός ότι πετάχθηκε σε μεγάλη απόσταση η πτέρυγα μπορεί και να οφείλεται στην πρόσκρουση στο έδαφος.

Πάντως είναι πρόωρο να μιλάμε με σιγουριά για τα αίτια της πτώσης, αφού εξίσου πιθανή αιτία είναι και η μηχανική αστοχία, αλλά και η ανεπαρκής συντήρηση.

Οπωσδήποτε μείζον θέμα παραμένει ο λόγος για τον οποίο εξερράγη το ελικόπτερο όταν προσέκρουσε στο έδαφος, Γράψαμε από την πρώτη στιγμή ότι τα ελικόπτερα του είδους από όποιο ύψος και να πέσουν δεν εκρήγνυνται ή τουλάχιστον δεν πρέπει να εκρήγνυνται. Το τουρκικό δοκιμαστικό, υπό ανάπτυξη, ελικόπτερο Τ-129 έπεσε από ύψος 1500 ποδών πριν τέσσερις μήνες στην Ιταλία και δεν σημειώθηκε έκρηξη, ούτε σκοτώθηκαν οι χειριστές.Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr

6 σχόλια:

  1. Ναι, τώρα θα τα ρίξουν σε αυτούς που δεν μπορούν να μιλήσουν. Θα έλεγα πως η πτώση ήρθε "γάντι" σε βαθμό συνωμοσίας για τα συμφέροντα των ΗΠΑ, καθότι θα πιεστεί το ΥΕΑ να υπογράψει καινούργιο συμβόλαιο με τις ΗΠΑ για την συντήρηση υπό την πίεση της κοινής γνώμης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εχασε το ουραίο και έπεσε καρφωτό ;;;;Μήπως έχασε το κύριο ;;και γιαυτό έπεσε σαν πέτρα ;;;Νομίζω οτι το κύριο δρα επιβραδυντικά σε βλάβη και τα καθίσματα παρέχουν προστασία για μερικά τζι.......μήπως κάνω λάθος;;; ή δεν μας τα λένε καλά;;; Από την Θεσσαλονίκη Α.Λ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Και πριν αλέκτωρ λαλήσει...
    Ήδη σήμερα (1/8/2010) διαβάζω πως επρόκειτο για σφάλμα των χειριστών, που ήταν λέει και οι δύο TEST PILOTS.
    Αναρωτιέμαι όμως,αν είναι τόσο εύκολο, για έναν έμπειρο χειριστή, να "στολάρει"...
    Κρατερός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αντε και στόλαρε ...στα 1000 μέτρα έχει υψος να διορθώσει,ναι ή ου ;;;Και δεν πέφτει σαν πέτρα με το ρύχγος,ναι ή ου ;;;Από την Θεσσαλονίκη Α.Λ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ένας έμπειρος χειριστής είναι πολύ δύσκολο να "στολάρει"από σφάλμα δικό του και αυτό γιατί το "στολάρισμα" το αντιλαμβάνεται πριν έρθει γι` αυτό και η διόρθωση είναι άμεση...
    Όταν όμως και ο πιό έμπειρος αντιμετωπίζει πρόβλημα, σαν αυτό που λέγεται ότι αντιμετώπισαν οι νεκροί πιλότοι,(απώλεια στροφείου),τότε το "κάρφωμα" είναι αναπόφευκτο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ο ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ έγραφε στο blog του (13/02/2010): ... η απουσία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου από την τελετή ένταξης των επιθετικών ελικοπτέρων AH-64DHA στα Μέγαρα, δεν ήταν μία απλή «παράλειψη λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων», ήταν μία εσκεμμένη ενέργεια από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας η οποία πλέον βρίσκεται σε ανοικτή αντιπαράθεση με το προσωπικό των Ε.Δ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.