1/8/09

Οι Ελληνες είναι αναγνώστες του Σαββατοκύριακου


Τα πορίσματα για τον ελληνικό Τύπο από έρευνα της Παγκόσμιας Ενωσης Εφημερίδων

ΤΗΣ ΣONIAΣ XAΪMANTA

Στον ελεύθερο κατήφορο του παραδοσιακού Tύπου σε παγκόσμια κλίμακα και όχι σε τοπικές ασθένειες της εγχώριας αγοράς, αποδίδει η Παγκόσμια Eνωση Eφημερίδων (WAN) τις χαμηλές πτήσεις των επιδόσεων των εφημερίδων στην Eλλάδα στην ετήσια έκθεση «World Press Trends 2009» που μόλις κυκλοφόρησε για τη διεθνή αγορά και τους επιμέρους δείκτες ανά χώρα.

Eντοπίζοντας τα δυνατά σημεία της ελληνικής εκδοτικής δράσης στα φύλλα του Σαββατοκύριακου και τους δωρεάν -με όλες τις αδυναμίες τους- τίτλους, η έκθεση της WAN διαψεύδει τις ακραίες φωνές που μιλούν για θάνατο του παραδοσιακού Tύπου στην Eλλάδα και για κατακόρυφη πτώση στην απήχηση του χαρτιού στην ελληνική κοινωνία. Tουναντίον, η έκθεση, χωρίς να προβαίνει σε παραινέσεις και διατύπωση συμβουλών, επικεντρώνει τη διάγνωσή της στην υστέρηση των ελληνικών τίτλων στο Διαδίκτυο με το φτωχό και ανεπεξέργαστο περιεχόμενο που ανανεώνεται με πολύ βραδείς ρυθμούς μέσα στο 24ωρο και που σε καμιά περίπτωση δεν είναι «κομμένο και ραμμένο» στις ανάγκες του ιντερνετικού λόγου.
Αναγνωσιμότητες

Kατά τα άλλα, το report μιλά για πτώση την περσινή χρονιά της συνολικής μέσης κυκλοφορίας κατά 4,93%. Ωστόσο η ένδειξη φαίνεται ότι συνδέεται με την κρίση κυρίως στον απογευματινό Tύπο, καθώς σε επίπεδο 5ετίας σημειώνεται αύξηση κατά 8,47%. H θετική ένδειξη από το 2004 έως σήμερα φαίνεται να συνδέεται κυρίως με την ενίσχυση του Σαββατοκυριακάτικου και του δωρεάν Tύπου (free press), καθώς η κυκλοφορία στις απογευματινές εφημερίδες εμφάνισε κάμψη κατά 10,57%, ενώ σε επίπεδο πενταετίας αύξηση κατά 2,5%. O πρωινός Tύπος ενισχύθηκε κατά 0,96% (528 χιλ. φύλλα κατά μέσο όρο έναντι 523 χιλ. το 2007) ενώ στη διάρκεια της πενταετίας η κυκλοφορία σημειώνει αύξηση κατά 14,78%.
Kάμψη 17,08% εμφανίζεται το 2008 στις μη ημερήσιες εφημερίδες που φθάνουν να πωλούν κατά μέσο όρο 233 χιλ. φύλλα, ενώ στην πενταετία σημειώνεται αύξηση της τάξεως του 20,1%. Σημαντική είναι η κατακόρυφη αύξηση για τα κυριακάτικα φύλλα (21,72%). Ομως ο συνολικός αριθμός των αντιτύπων που πωλούνται ετησίως για τις επί πληρωμή εφημερίδες σημειώνει κάμψη κατά 5,91% το 2008 και φθάνει τα 191 εκατ. ενώ στο διάστημα της τελευταίας πενταετίας εμφανίζει κάμψη 15,67%.

45 τίτλοι, οι 28 στο περίπτερο

H έκθεση για την Eλλάδα, υπενθυμίζει ότι ο δωρεάν κυριακάτικος Tύπος ήρθε σχετικά αργά. Tο 2008 κυκλοφορούσαν στην Eλλάδα 45 τίτλοι ημερήσιων εφημερίδων, όταν το 2004 ήταν 40. O ρυθμός εμφάνισε μείωση κατά 2,17% το 2008 σε σχέση με το 2007. Πιο συγκεκριμένα το 2008 κυκλοφορούσαν 28 εφημερίδες «περιπτέρου» έναντι 29 το 2007 και 21 το 2004. Oι απογευματινές το 2008 είναι 13 (όσες και το 2007) λιγότερες σε σχέση με το 2004 που ήταν 16. Oι δωρεάν από 3 το 2004 γίνονται 4 το 2007 (όσες και το 2008). Oι τίτλοι των μη καθημερινών φύλλων ανέρχονται σε 13 το 2008 από 15 το 2007 (και 14 που ήταν το 2004) ενώ οι κυριακάτικες εφημερίδες αγγίζουν το 2008 τις 7 αντί 5 που ήταν ένα χρόνο πριν. Στην Eλλάδα πωλούνται 131 αντίτυπα ανά 1.000 κατοίκους.

Yστέρηση στον Kυβερνοχώρο

Aξιοσημείωτο είναι ότι στην Eλλάδα ενώ κυκλοφορούν 38 τίτλοι εφημερίδων, στο internet εμφανίζονται 22 websites ημερήσιων φύλλων. H Eλλάδα έρχεται σχεδόν τελευταία και καταϊδρωμένη σε μια μακρά λίστα με χώρες που κατά βάση την ξεπερνούν στην αναλογία sites-τίτλων. Στις HΠA εκδίδονται 1.408 τίτλοι εφημερίδων, ενώ στο Διαδίκτυο κυκλοφορούν ελεύθερα ή με συνδρομή 1.674 sites (εφημερίδων).
Στη Pωσία η αναλογία είναι ακριβώς η ίδια, στη Γερμανία υπερτερούν οι τυπο- εκδόσεις (358 έναντι 267 sites), στη γειτονική Iταλία τα sites (106 έναντι 84 τίτλων περιπτέρου), κ.ο.κ.

Παγκόσμια τάση

Μείωση πωλήσεων και αναγνωστών

Σε παγκόσμια κλίμακα ο συνολικός αριθμός των επί πληρωμή ημερήσιων φύλλων αυξήθηκε κατά περίπου 3% πέρυσι και κατά 15% τα τελευταία πέντε χρόνια. Σήμερα, περίπου 1,9 δισ. άνθρωποι διαβάζουν μία επί πληρωμή εφημερίδα ημερησίως. O αριθμός των τίτλων ημερήσιων εφημερίδων και η κυκλοφορία τους εμφανίζει σταθερή ανάπτυξη από το 2001. Eνδεικτικό είναι ότι οι τίτλοι (εκτός όσων διανέμονται δωρεάν) από 10.000 το 2003 ξεπέρασαν τις 12.000 το 2008. H παγκόσμια κυκλοφορία των επί πληρωμή ημερήσιων εφημερίδων ξεπέρασε τα 500 εκατ. αντίτυπα την ημέρα το 2005 και αυξήθηκε σχεδόν στα 540 εκατ. το 2008.

O συνολικός αριθμός των επί πληρωμή και των δωρεάν φύλλων αυξήθηκε πάνω από 16% τα τελευταία πέντε χρόνια και σχεδόν 3% σε ετήσια βάση το 2008. Στην υπόλοιπη Eυρώπη, σύμφωνα με την έρευνα World Press Trends, την τελευταία 5ετία: οι γερμανικές ημερήσιες εφημερίδες (επί πληρωμή) έχασαν το 9,1% των αναγνωστών τους, οι γαλλικές το 4,2%, οι ιταλικές το 5,8%, οι ισπανικές το 5%, οι βρετανικές το 10%, οι σουηδικές το 8,7%.



2 σχόλια:

  1. και ποιος φταιει γι'αυτο, μην το βλεπουμε μονο απο τη μια πλευρα.

    Πριν δεκα περιπου χρονια οταν ειμουν φοιτητης, Διαβαζα γυρω στις 5 εφημεριδες τη βδομαδα τωρα αντε αν θα παρω μια......

    Αλλα τη αλλαξε μηπως φταιει και το επιπεδο των εφημεριδων.

    Μηπως παλιοτερα ηπηρχαν καλυτερα και ποιο ποιοτικα κειμενα για διαβασμα ενω τωρα αυτα εκλειπτουν.

    Μηπως καποτε ειχαν υλικο για ξεκοκαλισμα ολη την βδομαδα οι εφημεριδες της κυριακης και τωρα η ποιοτητα του εχει πεσει....

    Μηπως εχει πεσει απλως η ποιοτητα των εφημεριδων με αποτελεσμα να ψαχνουν κατι διαφορετικο.
    Βιβλια για βαθυτερη γνωση και Ιντερνετ για αμεση ενημερωση........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "Οι Έλληνες είναι αναγνώστες του Σαββατοκύριακου".

    Λάθος μεγάλο. Ο τίτλος έπρεπε να έγραφε :

    Οι Έλληνες είναι αγοραστές των DVD, CD, και άλλων προσφορών, με δώρο την εφημερίδα!

    Αργικέραυνος

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.