9/8/09

Η Ελλάδα και οι αγωγοί


ΣΤΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ των αγωγών δεν ισχύει η απλουστευτική αντίληψη για «καλούς» και «κακούς», αυτούς που μας συμπαθούν και μας στηρίζουν και αυτούς που μας αντιπαθούν και βοηθούν τους «αντιπάλους μας». Ούτε έχουμε να κάνουμε μόνο με γεωστρατηγικές στοχεύσεις.

Ασφαλώς, στοιχεία κλασικής διπλωματίας υπάρχουν στη στρατηγική των διαφόρων χωρών για τους αγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου. Υφίσταται όμως μια άλλη διάσταση που συχνά υποτιμάται στην Ελλάδα: Η καθαρώς εμπορική διάσταση. Τα κέρδη δηλαδή των χωρών που πουλούν πετρέλαιο ή φυσικό αέριο, τα οφέλη των χωρών που εισπράττουν τέλη διέλευσης, η μεγέθυνση των εταιρειών που κατασκευάζουν σημαντικούς και κερδοφόρους αγωγούς και φυσικά η κάλυψη των ενεργειακών αναγκών των χωρών που καταναλώνουν τις πρώτες ύλες.

Η καθαρώς επιχειρηματική διάσταση των πραγμάτων πρέπει να επισημανθεί και κατά τις τελευταίες συμφωνίες μεταξύ Ρωσίας και Τουρκίας για διάφορα ενεργειακά ζητήματα. Η συνάντηση κορυφής για το θέμα ήταν προγραμματισμένη και γνωστή εδώ και αρκετό καιρό. Γνωστή αλλά και φυσική είναι επίσης η συνεργασία μεταξύ των δύο αυτών χωρών στον τομέα της ενέργειας εδώ και αρκετά χρόνια. Η Ρωσία είναι παραγωγός πετρελαίου και φυσικού αερίου, η δε Τουρκία, χώρα διέλευσης αγωγών. Υπάρχουν λοιπόν προφανείς λόγοι για επαφές επί του συγκεκριμένου ζητήματος.

Εξίσου προφανείς λόγοι ενεργούς συμμετοχής στη διπλωματία των αγωγών υπάρχουν και για την Ελλάδα. Είναι ένα πεδίο στο οποίο υπάρχουν πολλές και διαφορετικές συνεργασίες μεταξύ των χωρών της ευρύτερης περιοχής σε διαφορετικά σχήματα. Ως χώρα, δεν μπορούμε φυσικά να υπαγορεύσουμε την πολιτική κανενός άλλου κράτους για το συγκεκριμένο ζήτημα. Μπορούμε όμως με την κατάλληλη πολιτική και τις αντίστοιχες συμφωνίες να αξιοποιήσουμε τις ευκαιρίες και να μεγεθύνουμε τα οφέλη για τη δική μας πλευρά. Αυτό κάνουμε τα τελευταία χρόνια, ακολουθώντας μια πολυδιάστατη διεθνή ενεργειακή πολιτική. Μια πολιτική πολλαπλών οδεύσεων για τους αγωγούς που υπαγορεύεται από το εθνικό μας συμφέρον και εναρμονίζεται με την ευρωπαϊκή στρατηγική για την ενεργειακή ασφάλεια.

Υπενθυμίζω: Αγωγός φυσικού αερίου South Stream από τη Ρωσία που θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2015 για τις εταιρείες του οποίου υπογράψαμε συμφωνία στο Σοτς της Ρωσίας τον περασμένο Μάιο. Αγωγός φυσικού αερίου ΙΤGΙ (Τουρκία, Ελλάδα, Ιταλία) ο οποίος έχει ως στόχο τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν μέχρι το 2014. Για τον αγωγό αυτόν εξετάζουμε τη δυνατότητα διπλής ροής αερίου, δηλαδή ροής και από την Ιταλία προς την Ελλάδα. Νέος αγωγός Ελλάδας- Βουλγαρίας- Ρουμανίας- Ουγγαρίας που θα συνδέεται με τον ΙΤGΙ και για τον οποίον υπήρξαν σχετικές ανακοινώσεις μόλις πριν από έναν μήνα. Σύνδεση του αγωγού αυτού με νέο τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βόρεια Ελλάδα. Προώθηση της κατασκευής μέσα στα χρονοδιαγράμματα, δηλαδή μέχρι το 2013, του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολης, με προώθηση αυτές τις ημέρες του σχετικού νομοσχεδίου στη Βουλή. Εχουμε πολλούς λόγους να πιστεύουμε ότι ο αγωγός αυτός θα κατασκευαστεί κανονικά καθώς, πέραν των δηλώσεων πριν από τρεις ημέρες του προέδρου της ρωσικής Τransneft, αυτό είναι, πιστεύω, και προς το συμφέρον της Βουλγαρίας, πράγμα που θα φανεί στο επόμενο χρονικό διάστημα. Σε όλα αυτά θέλω να προσθέσω την πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπου η Ελλάδα κατατάσσεται μεταξύ των τεσσάρων καλύτερων χωρών της ΕΕ από πλευράς ενεργειακής ασφάλειας.

Αυτή είναι η πολιτική μας. Είμαστε ενεργά παρόντες στη διπλωματία των αγωγών. Συνεργαζόμαστε με όλες σχεδόν τις χώρες της ευρύτερης περιοχής. Ενισχύουμε την ενεργειακή ασφάλεια της Ελλάδας. Επιδιώκουμε τα μεγαλύτερα δυνατά οφέλη για την οικονομία και για τους έλληνες πολίτες. Τα αποτελέσματα θα αρχίσουν να φαίνονται σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα.

ΒΗΜΑ Κ.ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ
Ο κ. Κωνσταντίνος Χατζηδάκης είναι υπουργός Ανάπτυξης.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.